دسته‌بندی نشده

تفاوت کانال گرد اسپیرال با کانال چهارگوش در چیست؟

تفاوت کانال گرد اسپیرال با کانال چهارگوش در چیست؟

در ابتدا باید اشاره کنیم که کانال اسپیرال کانالی است که در سیستم‌های گرمایشی،  سرمایشی و همچنین در سیستم‌های تهویه مطبوع (HAVC) برای انتقال هوا به بخش‌های مختلف ساختمان و یا هر بنای دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانال اسپیرال قابل استفاده در ساختمان‌های مسکونی و تجاری است و در صنایع هم کاربرد دارد. در ادامه مقاله تفاوت‌های کانال اسپیرال گرد با کانال چهارگوش بیان کرده و بهترین مدل را برای استفاده به شما معرفی می‌کنیم.

 

کانال گرد اسپیرال

لوله‌هایی که در ساختمان برای انتقال هوای سرد و گرم نصب می‌شوند کانال یا داکت نام دارند حال اگر شکل این کانال‌ها گرد باشد به آنها کانال اسپیرال نیز می‌گویند. کانال‌های اسپیرال در سایز‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و مورد استفاده بیشتری نسبت به کانال‌های چهارگوش دارند زیرا کانال‌های چهارگوش ضعف‌هایی دارند که کانال‌های گرد اسپیرال این ضعف‌ها را پوشش دادند. با توجه به اندازه کانال که در مواردی با اندازه دلخواه نیز تولید می‌شود می‌توان کانال را با استفاده از اتصالات و فلنچ‌ها در سیستم استفاده و نصب کرد.

 

مزایای کانال گرد اسپیرال

در حال حاضر تولید و استفاده از کانال‌های گرد اسپیرال بسیار بیشتر از کانال‌های چهارگوش و مستطیل شکل است و دلیل این امر مزایای فراوان این محصول است. اگر قصد دارید محیطی آرام برای سکونت و یا محیطی ساکت برای کارمندان فراهم کنید بی‌شک استفاده از کانال گرد اسپیرال بهترین گزینه است.

برخی از مزایای کانال گرد اسپیرال به شرح زیر است:

  • عبور جریان هوای بهتر و کارآمدتر
  • مونتاژ آسان و نصب سریع
  • مناسب برای سیستم‌های فشار متوسط به بالا
  • هزینه نصب اولیه پایین و مقرون به صرفه
  • آلودگی صوتی کمتر

 

معایب کانال گرد اسپیرال

کانال‌های گرد اسپیرال به ارتفاع بیشتری نسبت به کانال‌های چهارگوش نیاز دارند به همین دلیل در فضاهای بسته و تنگ قرار نمی‌گیرند و در برخی از موقعیت‌ها قابل استفاده نیستند. در صورتی که بخواهید فن کویل را به سیستم کانال کشی شده با کانال گرد اسپیرال متصل کنید جلوه‌ی قشنگی نداشته و به اتصال فن با مشکل روبرو می‌شود.

  • کانال گرد اسپیرال فضای بیشتری اشغال می‌کند.
  • برای سیستم‌هایی با فشار کم مناسب نیست.
  • اتصال فن کویل به کانال اصلی دشوار است.

 

کانال چهارگوش

کانال‌های چهارگوش با توجه به مدل ساخت مساحت و حجم بیشتری نسبت به کانال‌های گرد دارند و به همین دلیل هزینه نصب و نگهداری بیشتری نیز دارند. در ساخت کانال چهارگوش در هر متر طول تقریبا 32% از ورق‌های گالوانیزه استفاده شده است. البته این کانال را با ورق‌های فایبرگلاس نیز می‌توان تولید کرد اما هزینه بیشتری نسبت به گالوانیزه دارد. کانال چهارگوش می‌تواند در هر فضایی و با هر ارتفاعی نصب شود و در صورت آسیب و تو رفتگی به راحتی قابل تعمیر است. در سطوح صاف از کانال‌های چهارگوش برای ایجاد یک شبکه منظم شاخه‌ای استفاده می‌کنند.

 

مزایای کانال‌ چهارگوش

در چه مواقعی بهتر است از کانال چهارگوش یا مستطیل شکل استفاده کنیم؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم استفاده از کانال‌های چهارگوش در فضاهای بسته و تنگ کاربرد بیشتری دارد.

فن کویل در این کانال به راحتی قابل نصب است و منظره بهتری نسبت به کانال گرد دارد.

از کانال‌های چهارگوش بیشتر برای سیستم‌های فشار کم و در ارتفاع کم استفاده می‌کنند.

 

معایب کانال چهارگوش

معایب کانال چهارگوش شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایجاد سروصدای زیاد در محیط
  • هزینه راه‌اندازی اولیه بالا
  • عدم استفاده در ارتفاع‌های زیاد

 

تفاوت های کانال های گرد و چهارگوش

نشت

نشتی هوا در کانال‌های گرد اسپیرال کمتر است زیرا برای نصب این کانال‌ها از اتصالات طولی استفاده نمی‌شود و تعداد اتصالات عرضی هم نسبت به کانال چهارگوش کمتر است به همین اصطکاک هوا در این کانال‌ها کمتر بوده و در نتیجه نشتی هوا کمتر است.

استفاده از درزگیرهای اضافی را به کارفرمایان پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا باعث بسته شدن ریزترین منافذ و درزها شده و در صورتی که سیستم تهویه دچار مشکل شود کنترل و عیب یابی سخت خواهد شد.

 

صدا

کانال‌های گرد اسپیرال با توجه به ویژگی افت فشار کمتر باعث می‌شوند سرعت فن کاهش یافته و با توجه به ساختار محکمی که دارند از لرزش و ارتعاش در سیستم جلوگیری شود. این امر باعث می‌شود تا سیستم تهویه‌ی هوایی با کمترین میزان تولید صدا داشته باشیم.

 

عایق کاری

کانال‌های گرد اسپیرال با توجه به نداشتن لبه‌های تیز عایق‌پذیرتر بوده و عایق‌ کاری در این کانال‌ها نسبت به کانال‌های چهارگوش ساده‌تر است.

کانال‌های چهارگوش این قابلیت را دارند که از داخل عایق کاری شوند اما کانال‌های گرد اسپیرال را نمی‌توان از داخل عایق کاری کرد به همین دلیل در کانال‌های چهارگوش داخل سیستم محیط گرمتری را خواهیم داشت.

 

کدام را بخریم؟ کانال گرد اسپیرال یا کانال چهارگوش؟

اگر ساختمان یا فضایی که قصد کانال کشی دارید سقف بلندی دارد پیشنهاد فروشگاه ابزارکده به شما استفاده از کانال گرد اسپیرال است زیرا به راحتی و با هزینه کم قابل نصب است و سروصدای کمتری نیز دارد.

اگر هم فضای بسته یا تنگی دارید می‌توانید از کانال چهارگوش استفاده کنید زیرا این کانال به راحتی در این فضاها قابل نصب است. کانال چهارگوش انعطاف پذیری بیشتری داشته و از داخل عایق کاری می‌شود اما هزینه بیشتری نسبت به کانال گرد اسپیرال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *